CONSTANT SMILES (USA) + PURPLE PILGRIMS (CLEMENTINE VALENTINE) (NZ)  - Kino Ebensee CONSTANT SMILES (USA) + PURPLE PILGRIMS (CLEMENTINE VALENTINE) (NZ)  - Kino Ebensee
  • CINEROCK LIVE
Sa, 09.03.24 20:30 Uhr
Ticketpreis regulär: 25 €
Ermäßigt für Vereinsmitglieder: 22 €
Ermäßigt mit AK-Karte: 23 €
Jugendticket: 11 € (Schüler:innen und Studierende bis 25)

Die Ermäßigungsnachweise sind an der Abendkassa vorzuweisen.

CONSTANT SMILES (USA) + PURPLE PILGRIMS (CLEMENTINE VALENTINE) (NZ)

Das von Ben Jones 2009 gegründete Bandkollektiv CONSTANT SMILES kündigt mit „Kenneth Anger“ den Nachfolger seines 2019 erschienenen Albums „Paragons“ an. Als Transportmedium seiner Wahl hat sich Ben Jones dabei einen soliden Mix aus New Wave-, Dream-, Shoegaze- und E-Pop-Elementen ausgesucht...... Clementine Valentine (Purple Pilgrims) is a New Zealand dream pop duo composed of sisters Clementine and Valentine Nixon.

Martha's Vineyard, die südlich von Boston an der Ostküste der USA gelegene Insel, ist - nomen est omen - vor allem durch Wein und ihren in den letzten Jahrzehnten aufkommenden Status als Promi-Hotspot während der Feriensaison bekannt. Die Clintons und die Obamas scheinen sich dort genauso wohlzufühlen wie Vertreter aus der Film- und Musikbranche. Auf dem "Land unter den Strömen", wie das Eiland von den Ureinwohnern einst bezeichnet wurde, lässt es sich scheinbar ganz gut aushalten. Dass bei all dem Trubel und einer – wie man so liest – lebendigen Kulturszene Ben Jones und seine Mitstreiter von Constant Smiles ihrem musikalischen Treiben bis dato weitestgehend unbemerkt von der breiten Öffentlichkeit nachgehen konnten, verwundert ein wenig. Zwar bekam der letzte Longplayer "Paragons" vor einigen Jahren gute Kritiken als kleines "Indie Folk masterpiece", Constant Smiles blieben aber ansonsten unter dem Radar. Das dürfte sich mit "Kenneth Anger" nunmehr ändern, was vor allem an dem Synthie-Pop liegt, der sich wie ein roter Faden durch das gesamte Album zieht und aus ihm eine eingängige, stimmige Einheit macht. Ein Kommentar unter dem YouTube-Clip zur Auskopplung "In my heart" bringt es dabei ganz gut auf den Punkt: "Just heard this song at a vintage boutique. Didn't have Shazam, but finally found it! Thought it was an 80's song! In love!" Es fällt schwer, sich dem Drive und der Faszination dieses knackig nach vorne gehenden Songs zu entziehen. Der eindringliche Hintergrundgesang von Gitarristin Lena Fjortoft und das treibende Schlagzeug von Ryan Jewell machen aus dem Stück eine kleine, aber sehr feine Hymne. Wer eine musikalische Untermalung für die nächtliche Fahrt auf einer leeren Autobahn benötigt, dürfte hier fündig geworden sein. "Here and gone" ist auch so ein Fall. Alles klingt seltsam vertraut und gleichzeitig sehr eigen und aktuell. Inhaltlich geht es Sänger Ben Jones, der das Musikkollektiv 2009 im Dunstkreis eines damals noch existierenden Indie-Plattenladens auf Martha's Vineyard gegründet hat, um Themen wie Gemeinschaft, Rituale, Emotionen und Ängste.

Over the last half decade, the music collective Constant Smiles has produced a prolific output of acclaimed music, culminating in their forthcoming record Kenneth Anger, masterfully brought to life by engineer Jonathan Schenke (Parquet Courts, Liars, Dougie Pool). The group is known most recently for their much-praised debut album for Sacred Bones records, Paragons, an emotionally resonant offering of indie folk masterpieces that all confront the internal ways we process our struggles with intimacies, addiction and humanity – produced by Ben Greenberg. Constant Smiles, led by Ben Jones, began in 2009 on his home of Martha’s Vineyard, inspired by the music scene centred around the island’s now defunct community record store, Aboveground Records. They made their live debut as a noise duo opening for Ralph White (Bad Livers) and, working in series, began churning out homemade releases influenced by friends, art film icons, and fellow musicians. In the time since, Constant Smiles have amassed a discography a couple dozen releases deep, containing contributions from more than 50 members of its extended family. Along the way, the group has shared stages with Molly Nilsson, Black Marble, Oneida, Editrix, Frank Hurricane, Olden Yolk, and

Purple Pilgrims; their shows are endlessly unique experiences for which Jones has a tendency of writing whole set’s worth of new material. Sisters Clementine and Valentine Nixon make music drawn from nomadic family heritage that conjures unique moods of contrasts: ancient and modern, paradise and isolation, beauty and brokenness, ritual and the right now. Raised itinerantly between New Zealand and Hong Kong, the sisters cut their teeth performing in renegade gallery spaces and rogue music venues across Hong Kong’s abandoned industrial estates, performing experimental noise and futuristic dream-pop under the moniker Purple Pilgrims. The duo have since toured the world extensively alongside the likes of Ariel Pink, Aldous Harding, John Maus, and Weyes Blood. It’s a lifestyle embedded in their lineage; travelling musicians and performers go back hundreds of years on their maternal side (as documented on recordings such as The Travelling Stewarts, from 1968). As children, the sisters were taught to sing traditional balladry by their grandmother, daughter of revered Traveller musician Davie Stewart (later recorded by Alan Lomax). While their prior works were self-produced and released via cult underground labels, the sisters have steadily refined their craft into a more fully realised and sophisticated new sound. They now perform under their birth names, and have begun collaborating with world-renowned musicians and producers – from producer Randall Dunn (Oneohtrix Point Never, Danny Elfman, Jim Jarmusch) to legendary drummer Matt Chamberlain (David Bowie, Lana Del Rey, Fiona Apple). The Coin that Broke the Fountain Floor marks a pivotal moment in the creative evolution of Clementine and Valentine Nixon – regal and richly layered, shimmering and softly orchestral, an accumulation of songcraft stretching back centuries.

zurück zur Liste